Inspiratie voor Kleuterleerkrachten
Welkom op onze inspiratiepagina, speciaal voor iedereen met een hart voor de kleuter. Hier vind je blogs en verhalen om je te inspireren en te laten proeven hoe belangrijk een rijke speelleeromgeving is.
'de zomer vakantie is nog maar net begonnen en mijn hoofd loopt al weer over met ideeën voor komend schooljaar'
Lianne Bronkhorst
Het schooljaar gestructureerd starten doe je met deze checklist van Juf Bianca
Juf Bianca
Belangrijk bij het voorbereiden van een thema
Leren loslaten
Als leerkracht is het soms een uitdaging om de controle los te laten. Sprey en Plamper (2020) signaleren dat het werken binnen een thema vaak leidt tot een productgericht aanbod. Leerkrachten zijn dan geneigd vooraf allerlei activiteiten en werkjes te bedenken die het thema visueel ondersteunen. Bij een thema als ‘verkeer’ worden bijvoorbeeld vaak knutselopdrachten ingezet die het onderwerp illustreren. In dergelijke situaties is er doorgaans weinig ruimte voor de inbreng van kinderen. Alles wat tijdens het thema aan bod moet komen, wordt van tevoren al uitgedacht, waardoor er nauwelijks verdieping plaatsvindt.
Dergelijke leerkrachtgestuurde opdrachten stimuleren het creatief en ‘out of the box’ denken van kinderen niet. De ruimte om met eigen ideeën te komen ontbreekt hierdoor. Prentenboeken en verhalen kunnen daarentegen juist goed ingezet worden om thema’s op een betekenisvolle manier tot leven te brengen en kinderen actief te betrekken bij het leerproces.
Leren met je lijf
Volgens Kessel (2018) leren jonge kinderen het meest effectief in een omgeving waarin zij met hun lichaam kunnen ontdekken en actief aan de slag mogen. Kinderen worden uitgedaagd wanneer zij mogen bewegen en met hun handen kunnen werken. Het onderzoek dat Kessel beschrijft, laat zien dat het brein van kleuters nog niet volledig is ontwikkeld om abstracte informatie – zoals leerstof op papier – goed te verwerken. Praktijkgerichte ervaringen dragen daarentegen direct bij aan de ontwikkeling van het jonge brein.
Materiaal
Een minder sturende rol van de leerkracht draagt bij aan een leeromgeving waarin kinderen de tijd en ruimte krijgen om hun ideeën te uiten en tot spel of creatie te komen. Van Oudheusden, Van Keulen, Van Ameijde en Venema (2019) benadrukken dat het van belang is dat de leerkracht bewust nadenkt over het in te zetten materiaal. Niet alleen de keuze van het materiaal is hierbij belangrijk, maar ook het bieden van gelegenheid aan kinderen om dit materiaal te verkennen en er zelf betekenis aan te geven.
Daarnaast is het essentieel om niet uitsluitend te evalueren op het eindresultaat, maar ook tijdens het proces stil te staan bij wat kinderen doen en ervaren. Dit vraagt om een leerkracht die zichzelf de tijd gunt om samen met de kinderen te reflecteren en het proces te bespreken. Op deze manier ontstaat een rijkere leerervaring, waarbij kinderen actiever betrokken zijn.
Ontdek onze Materialen
Benieuwd naar meer? Bekijk onze webshop voor kant-en-klare materialen en lessuggesties die je direct in de klas kunt gebruiken. Maak je lesgeven nog leuker en effectiever!